گروه تحقیقاتی مهندسی بافت

 | تاریخ ارسال: 1395/8/14 | 

ناتوانی کامل عضو یا از دست رفتن بافت یکی از مخرب ترین و پرهزینه ترین مشکلات در پزشکی است و سالانه جراحان در دنیا میلیون ها عمل جراحی برای درمان بیماران مبتلا به آسیب های بافتی مختلف انجام می دهند که متاسفانه روش های درمانی کنونی از نظر کلینیکی قابل پیش بینی نبوده و در بهترین شرایط تنها منجر به بازسازی نسبی بافت های تخریب شده و یا در مواردی عدم موفقیت و از دست رفتن کامل عضو آسیب دیده می شود. عواملی نظیر کمبود افراد دهنده پیوند نسبت به تعداد بیماران نیازمند استفاده از این روش ها را با مشکلات فراوانی روبه رو کرده است. همچنین افراد گیرنده پیوند باید مقدار زیادی داروی سرکوب گر ایمنی به صورت مادام العمر استفاده نمایند که علاوه بر آسیب های جسمی و روانی به بیمار هزینه هنگفت تهیه این دارو ها نیز از جمله عوامل محدود کننده دیگر در استفاده از این روش ها می باشد. خطر بالای عفونت، ایجاد تومور و اثرات جانبی نامطلوب نیز از سایر عواملی هستند که بیمار گیرنده پیوند در اغلب موارد درگیر آنها خواهد بود. ‏ ‏

مهندسی بافت رشته ای در ارتباط با رشته های مختلف علمی از جمله زیست شناسی، مواد و پلیمر، ایمونولوژی و پزشکی  است که اصول و روش های مهندسی وعلوم زیست شناسی را جهت تولید و توسعه جایگزین های زیستی به کار می گیرد. این جایگزین ها می توانند بافت را به حالت طبیعی برگردانند، آن را حفظ کنند و یا عملکرد بافت را بهبود بخشند. این رشته با سال ها تحقیق بر روی فرایندهای زیستی و شناخت  مکانیسم‌ها و سیگنالینگ‌های تکثیر و رشد سلولی، تمایز سلولی، بافت زایی و ارتباطات سلولی و بافتی و از طرفی مطالعه و تحقیق در حوزه های مهندسی مواد و سنتز و تولید مواد زیست سازگار ابداع شده و هدف نهایی آن کاربرد اصول مهندسی و زیستی برای توسعه مواد بیولوژیکی و استفاده از آنها جهت بهبود کار بافتهای زنده و ترمیم آسیب ها و ضایعات بافتی است. مهندسی بافت در عمل بیشترین کاربرد جهت ترمیم و جایگزینی بافت های مختلف چون استخوان ، غضروف، رگ‌های خونی است.

این مجموعه آزمایشگاهی به دلیل توانایی کشت سلول‌های بنیادی از منابع مختلف، توانایی تولید داربست‌های طبیعی و مصنوعی، تامین و استخراج انواع سلول‌های بنیادی از حیوانات آزمایشگاهی مختلف، جراحی های میکرو و پیوند بافت‌های تهیه شده به بخش‌های مورد نیاز در حیوانات، مطالعات سلولی مورد نیاز جهت تایید پیوند انجام شده، نیروی متخصص علمی در زمینه های مختلف مهندسی بافت، امکانات آزمایشگاهی مناسب جهت استخراج، کشت، تمایز و انتقال سلول‌ها به داربست مناسب و توان علمی جهت مطالعه بر روی تاثیر فاکتورهای رشد موثر در ایجاد بافت‌های مورد نیاز و امکان تامین این فاکتورها از منابع طبیعی را دارد. 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1153 بار   |   دفعات چاپ: 99 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر